2012. szeptember 19., szerda

Osváth díj a világhírű magyar mezzo szopránnak

Szeptember 17-én tartották az Operaház évadnyitó társulati ülését. Az ünnepség keretében adták át a Rákóczi Katalin mecénás által alapított OSVÁTH DÍJAT Budai Lívia operaénekesnőnek.

(Osváth Júlia (1908 – 1994) a huszadik század egyik legnagyobb szoprán művésze volt, hazai dalszínházunk mellett a Salzburgi Ünnepi Játékok közönsége is élvezhette kivételes tehetségét.
Mozart, Verdi, Puccini, Wagner hősnők mellett kiemelkedett Erkel Bánk bánjának Melinda szerepe. Örököse, Rákóczi Katalin alapította a róla elnevezett díjat, amit a Bánk bán előadások kiváló szereplői, illetve operaénekesi életműért adnak át minden évben a szezon kezdetén).

Budai Lívia a budapesti Zeneművészeti Főiskolán szerzett diplomája után négy évig volt Operaházunk magánénekese. Világkarrierje a müncheni Operából és a londoni Covent Gardenből indult. Különlegesen nemes, nagy volumenű, magasságokat és mélységeket egyformán hibátlanul megszólaltató mezzo-szopránja mellé kiváló színészi képességekkel áldotta meg a természet.
Az elmúlt évtizedekben bejárta a világot. Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Finnország, Belgium majd az USA, Kanada, Japán közönsége ünnepelte a nagy mezzo-szerepekben.
Azucena, Eboli, Carmen, Ulrika, a Pikk Dama öreg grófnője, Delila, Amneris, Fenena, Giulietta, Maddaléna, Preziosilla alakításaival aratott hatalmas sikereket világszerte.
Repertoárja gyorsan bővült, ma már a Wagner és a Richard Strauss művekben is számítanak rá a legnagyobb operaházakban.

Én itt születtem, itt tanultam, ha ritkán is énekelek itthon, azért ez az én hazám. Nagyon büszke vagyok arra, hogy magyar vagyok és ezt a pályám során, a világ minden táján hangoztattam is. – mondta beszélgetésünk folyamán.
2009-ben eddigi művészetének elismeréseként a magyar államtól megkapta a PRO CULTURA HUNGARICA c. kitüntetést.
Régi vágya teljesült, mert az elmúlt szezonban végre Gertrudisként állhatott a magyar közönség elé. Kiváló alakítása méltó volt Osváth Júlia minden idők legkiválóbb Melindájához.
Budai Lívia ezért és egész életművéért vehette át az Operaház ünneplő társulata előtt az Osváth díjat.

László Zsuzsa